ESETTANULMÁNYOK

A helyszínek egyediségét a kialakítás mellett a funkciók révén is szabályozhatjuk. Lehetőség van több, külső eszköz vezérlésére és egyedi jelzési logika meghatározásra. Attól függően, hogy milyen céllal használjuk az AX SYSTEM-et a következő működési sémák közül lehet választani vagy akár kombinálni egymással:

ÜTKÖZÉSELHÁRÍTÁS

FORGALOMIRÁNYÍTÁS

ÁTKELŐ SZABÁLYOZÁS

KAPUVEZÉRLÉS

Ütközéselhárítás

Fény és hangjelzéssel kommunikál, ha két olyan objektum (targonca – targonca, ember-targonca) halad egymás felé, melyek veszélyesek lehetnek a másikra. Ezáltal elkerülhető az ütközés. Az alábbi esetben biztonságos közlekedési megoldást kerestek egy nehezen belátható veszélyes csomópontra. A gyalogosvédelem kiemelt szerepet kapott.

A veszélyes csomópont

Az egyik veszélyes helyszínen az anyagellátó útvonal egy üzemrész előtt halad el, és az útvonalon esetenként több tonnás alapanyaggal megrakodott targoncák közlekednek. Mivel az üzemrésznél folyamatos a gyalogosforgalom is, a dolgozók pont az érkező targonca elé léphetnek, ami könnyen végzetes kimenettel járhat – de még egy kisebb balesetnél is szinte biztos a csonttörés.

Ami nem működött

Erre a területre a baleseteket megelőzendő telepítettek egy olyan mozgásérzékelőkön alapuló rendszert, amely az üzemrészen kívüli mozgást érzékelve felvillantott egy figyelmeztető lámpát. A rendszer hátránya az volt, hogy a mozgásérzékelős megoldás minden mozgásra reagált, így a túl gyakori vakriasztás miatt a dolgozók megszokták a fényjelzést és már nem vették figyelembe.

Működőképes megoldás

A kifejlesztett rendszer látja és felismeri az objektumokat, képes azok jellegét és mozgás irányát figyelembe véve működni. Csak akkor ad vészjelzést, ha az valóban indokolt, amikor viszont nem érzékel ütközésveszélyt, akkor „látlak”(zöld) jelzésen keresztül tudatja a szabad továbbhaladás lehetőségét embernek és gépnek egyaránt.

Amikor nincs gyalogos

Amikor targonca az üzemrész kijárata felé közeledik és a rendszer nem lát a kijárat közelében tartózkodó embert vagy gépet, akkor a kijárat irányába biztosított STOP-jelzés mellett a targoncának zöld fénnyel jelzi a veszélytelen továbbhaladás lehetőségét.

Látlak, mehetsz

Amennyiben a kijárat felé bármilyen irányból ember érkezik és a merőleges irányból nincsen érkező veszélyes gép, akkor a zöld “látlak” jelzéssel tudatja a szabad továbbhaladást. Emberek érkezésénél mindegyik félnek zöld jelzés biztosított, mivel ők veszélytelenek egymásra.

Veszélyes helyzetben

Amikor a targonca az üzemrész kijárata felé közeledik és a rendszer a kijárat közelében tartózkodó embert vagy gépet észlel, akkor azt veszélyes helyzetnek értékeli. Ilyenkor a közlekedők figyelmét piros villogó fénnyel és hangjelzéssel hívja fel a potenciális balesetveszélyre.

+ 1 megoldás

Az adott üzemrésznek két kijárata van. Később ismertük fel annak a lehetőségét, hogy a második kijárat felé haladó targoncára is tudjuk figyelmeztetni a dolgozókat, ha a készüléktől távolodó, tehát a második kijárat felé haladó targoncára is reagálunk. Egy kiegészítő lámpa telepítésével és egy szoftveres módosítással ezt sikeresen megoldottuk.

Vajon Önöknél is működne?

A munkába járásnak nem szabadna aggodalomra adnia okot sem a munkaadók, sem a munkavállalók számára. Növelje kollégái biztonságérzetét!

Forgalomirányítás

A közlekedés dinamikájához igazodva vezérli a forgalmat. Főút, mellékútvonal kijelöléssel meghatározható a priorizált útvonal, ezáltal gyorsítható a belső anyagszállítás.

Forgalmas csomópont

A gyártóegységben a fő gyalogos és anyagellátó útvonalak egy helyen keresztezték egymást, így ott egy forgalmas közlekedési csomópont jött létre. A magasabb kockázat miatt olyan megoldás kellett, amely az adott kereszteződésben zajló forgalmat szabályozottá és biztonságossá teszi.

Ideális működés feltételei

A közös ötletelés eredményeként egy olyan rendszer terveit állítottunk össze, mely összehangoltan kezeli a csomóponton áthaladó anyagellátó gépek és a dolgozók közlekedésének szabályozását. Az ideális rendszert, a következő főbb paramétereknek szerettük volna megfeleltetni:

  • emberek és gépek mozgásának megkülönböztetése
  • az anyagellátó útvonalon zajló forgalom és a gyalogátkelőhely forgalom szétválasztása
  • a fő anyagellátó útvonal priorizálása a forgalom szempontjából
  • érkező gép esetén a gyalogosok átkelésének megtiltása
  • legyünk figyelemmel a költséghatékonysági szempontokra a tervezéskor

Működőképes megoldás

Ennek megfelelően, egy olyan rendszert telepítettünk, mely a beépített jelzésein keresztül irányította az anyagellátó út forgalmát a főút-mellékút szabályrendszer szerint. Ugyanakkor gép érkezése esetén megtiltotta az áthaladást a gyalogátkelőhelyen a rendszerhez kapcsolható kiegészítő jelzőlámpáin keresztül.

Teljesen szabályozva

Egy három irány figyelésére alkalmas dobozos készülék került telepítésre az anyagellátó útvonal kereszteződésébe, melyhez csatlakozott két kiegészítő jelzőlámpa a gyalogosok számára, illetve egy STOP levetítésre alkalmas projektor ami, a mellékútvonalra vetített ki STOP jelzést.

Előnyben az anyagellátás

A készülék az anyagellátó úton zajló forgalmat figyelte. Amikor érkező gépet észlelt a kiegészítő jelzőlámpák tiltó jelzésein keresztül megtiltotta az áthaladást a gyalogátkelőhelyen. Mindezt erős piros villogó fényjelzés és jól hallható hangjelzés kíséretében. Ha a rendszer a mellékútvonal irányából nem észlelt forgalmat, akkor zöld jelzésen keresztül jelezte a szabad továbbhaladás lehetőségét, a mellékút irányába biztonsági piros jelzés kiadásával egyidőben.

Szabályok szerint irányítva

Érkező gép esetén, a rendszer a kiegészítő jelzőlámpákra a gyalogos jelenléttől függetlenül minden esetben kiküldte a “tiltott áthaladás” jelzést. Viszont az anyagellátó útvonalon zajló forgalmat a főút-mellékút szabályrendszer szerint kezelte. Ha a becsatlakozó mellékútvonalon érkező gépnek nincs elsőbbségadási kötelezettsége a főúton érkező felé, akkor zöld jelzéssel tudatja a gépkezelővel.

Vajon Önöknél is működne?

A munkába járásnak nem szabadna aggodalomra adnia okot sem a munkaadók, sem a munkavállalók számára. Növelje kollégái biztonságérzetét!

Átkelő szabályozás

Érkező gép esetén kiegészítő jelzéseken keresztül megtiltja az átkelést a gyalogátkelőhelyen. Így biztosítható, hogy a gyalogos nem lép ki a gép elé.

Beláthatatlan kereszteződések

Minden gyártó- és raktárcsarnoknak legveszélyesebb pontja az, ahol a targoncák keresztezik gyalogos útvonalakat. Autóipari ügyfelünknél, viszont a szociális helyiségtől a gyártócsarnokig vezető szakaszt három, a targoncák által gyakran használt út is keresztezi.

Elvárás a gyors reakció

A projekt kidolgozása során a kihívást inkább a terület jellege és nagysága okozta. A biztonságos működéshez a gyalogos útvonal teljes hosszát és a rámpáknál manőverező gépeket is figyelembe kell venni. A csarnok adottságai sem tették lehetővé, hogy kényelmes és jól látható magasságban elhelyezett jelzőberendezések telepítsünk.

Mindennapos eset

A veszélyességet fokozza, hogy a gyalogút mentén rakodási terület van kijelölve, melyen a kiszállítandó árut készítik elő a berakodáshoz. Ezek a felhalmozott rakatok korlátozzák beláthatóságot, növelik egy lehetséges baleset valószínűségét.

Pótolja a kiesett figyelmet is

Az AX SYSTEM a gépi látás segítségével érzékeli a veszélyes helyzeteket.
Gyors reakció mellett az alábbiaknak is meg kellett feleljen a rendszer:

  • Képes legyen mind a 3 ütközésveszélyes helyzetre reagálni
  • Amikor veszély van fény és hangjelzéssel jelezzen
  • Ne jelezzen, ha nincs vészhelyzet

Fény és hangjelzés

Amennyiben a rámpák felől kihajtó targonca veszélyeztetheti a gyalogos útvonalon közlekedő dolgozókat, akkor arra a rendszer az adott szakaszhoz tartozó STOP jel levetítésével és erős hangjelzéssel reagál.

Vakriasztás kizárva

Abban az esetben amikor nem áll fenn az ütközésveszély, akkor a rendszer működését tekintve láthatatlan. Mivel nincsenek állandó vészjelzések, csak indokolt esetben az adott szakasznál, a munkatársak „nem szokják meg a figyelmeztetéseket”, azokat nem fogják figyelmen kívül hagyni.

Vajon Önöknél is működne?

A munkába járásnak nem szabadna aggodalomra adnia okot sem a munkaadók, sem a munkavállalók számára. Növelje kollégái biztonságérzetét!

Kapuvezérlés

Érkező gép esetén zárja a sorompót, így a gyalogos átkelés fizikailag korlátozott, vagy nyitja a csarnok kapuját, amin keresztül át akar menni a jármű.

Csarnokkapu-vezérlés

Az AX SYSTEM kapuvezérlés modulja nem csak objektumok, de akár jelenségek értelmezésére is képes, például az áthaladási szándék felismerésére kapuknál, átjáróknál. Az indokolatlan kapunyitások kiküszöbölésével megkímélhetők a beltéri fűtésre fordított energia egy része is. A rendszer működésének eredményeként a gépkezelő munkája nyugodtabb lesz azáltal, hogy egy tőle független eszköz figyel az ő és a közlekedésben résztvevők biztonságára.

Atkiválódik a rendszer

Amíg egy targonca le nem lassít és rá nem fordul a gyorskapura, addig az előtte elhaladó járművekre nem reagál, feleslegesen nem nyílik fel. Itt a targonca lelassított és ráfordult a kapura, ezt érzékelte a rendszer és aktiválódott.

Nincs veszély, mehetsz

A kapu jelzőfényekkel van ellátva. Ha a túloldalon éppen van áthaladó jármű, akkor piros lenne a jelzés. Jelen esetben nincs a túloldalon veszély, zöldre vált. Majd utána lecsukódik a kapu, nem marad feleslegesen sokáig nyitva.

Veszély, állj!

Ebben az esetben a túloldalon mozgó járművet észlelt a rendszer, ezért a beforduló targoncának piros jelzést ad, nem engedi átkelni a kapun.

A Prominens Kft. vezető termékei a RAVAS mobil és hordozható mérlegek, valamint a Safety Line – Biztonsági műszerek.

Elérhetőségeink

prominens@prominens.hu

+36 62 533 933

6800 Hódmezővásárhely
Dr. Rapcsák András. u. 49.